Nya Katarinahissen Top Katarina Elevator, Stockholm, Sweden
Katarinahissen är idag både en turistupplevelse samt praktisk förbindelse mellan Slussen och Mosebacke. Här finns även den omtyckta restaurangen Gondolen – som bjuder på klassisk svensk mat och unik utsikt. Priset för en tur med hissen är 20 kronor.

  • Turistattraktion
  • Transport mellan Slussen och Mosebacke
  • Restaurang Gondolen

Hitta till Katarinahissen

Kortfakta

Hastighet

  • 1.6 m/s
  • Vid blåst på mellan 10-14 m/s sänks hastigheten till 1m/s
  • Vid blåst på mer än 14 m/s stängs den tillfälligt av

Kapacitet

  • 33 pers eller 2500kg
  • Hinner tre cykler per minut

Byggnation

  • Hissen är 38 meter hög
  • Det finns ingen liknande hiss i världen, utförandet i befintligt stålschakt som är helt öppet är unikt

Källa: Al.se

Katarinahissens historia

Här beskrivs i korthet första, andra och tredje katarinahissen. Varför den byggdes och vilka orsaker som legat bakom renoveringar och ombyggnationer.

Första hissen – Elevatorn 1883

Katarinahissens historia sträcker sig bakåt i tiden, till 1881. Då gav stadsfullmäktige i Stockholm tillståndet till ingengören Knut Lindmark att bygga både gångbro och hiss. Dessa skulle knyta samman Stadsgården med Mosebacke torg och därmed göra det betydligt enklare för människor att ta sig upp på berget.  Knut var även den som bekostade hela byggnationen till en summa av 180 000 kronor. I dagens penningvärde är det över 10 miljoner kronor.

Av Gustaf W. Cronquist – Stockholmskällan, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3727177

Uppdraget för själva byggnationen hamnade på ett belgiskt företag vid namn Lecoq  & Comp. Hissens maskin kom från Weeks & Halsey och drevs initialt av en ångmaskin. Detta ändrades till en elmotor år 1915.

Hissen fick då namnet Elevatorn och visas på bilden nedan. Vid dess invigning, 19 mars 1893, kostade en resa 5 öre för att åka upp och 3 öre för att åka ner.

Elevator från 1933

Klar år – 19 mars 1883

Arkitekt – Knut Lindmark

Byggnation – Lecoq  & Comp

Hiss – Weeks & Halsey

Mer: Se en video om Slussenområden 1909 på Youtube

Den ikoniska Stomatolskylten

Katarinahissen har sedan 1890-talet används som ”reklampelare” av flera olika företag. I början var det klassiska målade skyltar vilket sedan gick över till ljusskyltar i början av 1900-talet. År 1909 monterades den nu mer ikoniska ljusskylten med reklam för Stomatol upp. År 1933 flyttades skylten till en byggnad i närheten och har sedan dess suttit uppe, mer som ett historiskt märke än rek

I början av 70-talet tillkom den nu mer klassiska Konsumsymbolen (en liggande åtta). Vid reklamskylten visas även tid eller temperatur.

Andra Katarinahissen – 1936

År 1933 var den första Katarinahissen tvungen att rivas. Detta utifrån att Slussen – en trafikknutpunkt skulle byggas upp. I och med den stora ombyggnationen byggdes den andra Katarinahissen konstruerad och klar år 1936. Den byggdes samman med KF-huset som byggdes samtidigt som nybyggnationen av Slussenområdet.

Katarinahissen_1978
Av Holger.Ellgaard – Eget arbete, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29162866

Utöver ny hiss tillkom även entrebyggnad, blomsterkiosk, omklädningsrum för hissföraren. När sedan hissen blev helt automatiserad var hissföraren kvar som biljettförsäljare och följde därmed med på samtliga resor.

Klar år – 1936

Arkitekt –  Eskil Sundahl och Olof Thunström

Byggnation –  Byggnadsfirman Zetterberg AB

Hiss –  ASEA Hissar

Kort om Gondolen

I samband med att nya KF-huset, samt Slussens trafikkarusell, öppnades den 15 oktober 1935 slog Gondolen upp sina dörrar. Restaurangen fick snabbt en unik status med den mäktiga utsikt som kunde erbjudas. Efter minskat intresse tog Erik Lallerstedt över 1994 och restaurangen får ett mycket gott rykte.

Gondolen påverkades däremot negativt av två stora händelser under 2000-talet. När Projekt Slussen påbörjades “hittade” betydligt färre besökare till Gondolen. År 2020 påverkades sedan hela restaurang- och krogbranschen hårt av coronarestriktionerna. Lallerstedt väljer sedan att sälja restaurangen till koncernen Svenska Brasserier vilka har ett flertal restauranger i Stockholm.  Den klassiska restaurangen Gondolen kunde återigen öppna 2023 och besökarna kan njuta av både god mat och härlig utsikt.

Restaurang Gondolen 2014

Tredje hissen – 2024

På hösten 2010 stängdes hissen tillfälligt och under våren 2011 meddelade ägarna, Folksam Fastigheter, att hissen inte skulle kunna öppnas. Den var helt enkelt för dåligt skick för att tillräcklig säkerhet skulle kunna upprätthållas. Då kostade 10 kr.

Det skulle dröja ändra fram till 2023 innan en ny hiss var på plats och besökarna återigen kunde utnyttja den. Detta efter att en ny hiss fanns med inom ”Projekt Slussen”. Planeringen för ombyggnation av Slussenområdet påbörjades redan i början av 2000-talet men det skulle dröja till 2016 till att första spadtaget togs.Uppdraget att installera en ny hiss gavs till Hissgruppen AB som förväntades vara klara med sitt arbete under hösten 2022. Det dröjde däremot

Vi är mycket stolta över att ha fått det prestigefulla uppdraget att bygga om Stockholms mest kända hiss. Det känns särskilt roligt att få vara med och skriva ett nytt kapitel i Katarinahissens långa historia / Hissgruppen.se

Sju år senare, 2023, kunde så den tredje Katarinahissen öppnas. En hiss som på flera olika sätt skiljde sig mot tidigare modeller. Exempelvis var det nu bara en kabin, istället för två. Därmed skapades även möjlighet för barnvagnar och rullstolar att följa med på hissturen. Med utbyggnationer tillkom det även en helt ny under våning.

Den invigdes 18 oktober och via ett misstag invigdes den av amerikanskan Lilis Huguet. Hon var på väg till Fotografiska museet och blev guidad, via GPS, att ta hissen neråt. När hon klev ur hissen möttes hon av flera journalister som var där för att föreviga invigningen. Bortsett hennes resa genomfördes den ”riktiga” invigningen av exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) samt Atrium Ljungbergs VD Annica Ånäs via tal och en initial tur. På plats fanns, utöver journister även ”hissinfluencern” Andreas Ulvebring (se videon nedan)

Tanken var att den skulle vara öppen 8 – 22 och vara gratis fram till januari 2024 varpå sedan priset skulle vara 20 kronor. Men det dröjde inte längre än till 27 november till att den var tvungen att stängas på grund av att mätningar visade att inte kunde stå emot de hårda väderförhållandena. I april 2024 kunde den efterlängtade öppningen ske. Detta efter att bland annat hisschaktet gjorts djupare och därmed stabilare.

Klar år –  2023

Arkitekt –   Eskil Sundahl och Olof Thunström från KFAI

Byggnation –  Skanska Slussen Construction AB

Hiss –   Hissgruppen AB

Läs mer: Stockholm Stads information om projekt Slussen

Viktiga årtal

1881 – Knut Lindmark får tillståndet att bygga första hissen

1883 – Hissen invigs med bland annat Oscar II på plats

1915 – Elektrisk motor installeras och ersätter ångmotorn

1933 – Katarinahissen stängs och rivs på grund av stora ombyggnationer på Slussen

1936 – Andra Katarinahissen invigs

2010 – Hissen stängs av säkerhetsskäl.

2011 – Beslut tas att den inte återigen kommer att öppnas

2014 – Projekt Slussen omfattar att även en ny Katarinahiss byggs, vilket påbörjas detta år.

2023 – Tredje Katarinahissen invigs i oktober. Den stängdes däremot redan i november av säkerhetsskäl.

2024 – Hissen öppnas efter förbättrat hisschakt

Källa: https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/slussen/nytt-fran-projektet/katarinahissen–en-tidslinje/

Läs mer…

https://sv.wikipedia.org/wiki/Katarinahissen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Projekt_Slussen

https://www.mitti.se/nyheter/turist-invigde-katarinahissen-av-misstag-6.3.181382.ec45fb5375

https://katarinahissen.se/www.katarinhissen.se.html

https://katarinahissen.se/www.katarinhissen.se.html

https://www.mitti.se/nyheter/katarinahissen-i-gang-forst-i-maj–klarar-inte-vinden-6.3.204369.bc0dd1dea7

https://www.mitti.se/nyheter/gladjebeskedet-katarinahissen-ar-igang-igen-6.3.216301.ad9a9f21dc

https://katarinahissen.se/www.katarinhissen.se

https://www.mitti.se/nyheter/katarinahissen-i-gang-forst-i-maj–klarar-inte-vinden-6.3.204369.bc0dd1dea7

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-oppnar-katarinahissen-igen-efter-13-ar–xukwek

 

Frågor och Svar

Vad kostar det att åka i Katarinahissen?

En resa kostar 20 kronor och betalas på plats

Är Katarinahissen i bruk?

Ja, efter flera år med renoveringar är Katarinahissen i bruk.

När ska nya Slussen vara klar?

Hela trafikanläggningen planeras vara klar 2027

Vem byggde Katarinahissen?

Den första Katarinahissen, från 1881, konstruerades av ingenjör Knut Lindmark.